Sommarens älsklingsblomma?

Jag är uppväxt med Pelargoner, de fanns alltid i köksfönstret under sommarmånaderna hemma på Mariagatan i Nässjö. En tacksam blomma som är mycket dekorativ. Pelargonen trivs jättebra ute, i tex samplanteringen ute på balkongen eller varför inte i rabatten?

Det finns många olika sorters pelargoner, vilket gör att endel riktiga fantaster samlar massa olika sorter av dessa härliga blommor. Pelargonen trivs som bäst där solen skiner mycket. Man kan låta denna blomma torka ut lite mellan vattningarna och de vill inte stå med rötterna i genomblöt jord.

  

Min favorit sort heter Mårbacka, den har denna söta ljusrosa färg. Vita Pelargoner är ju också jättehärligt tycker jag.. kanske för jag älskar alla slags vita blommor. På uteplatsen tycker jag det är snyggt med någon stark färg på Pelargonen som tex cerise eller röd... jättefint att blanda med andra växter också, som tex murgröna.

Visste du att..

-Pelargonen kommer ursprungligen från Södra Afrika.
-Det finns vissa doftpelargoner som man kan använda som krydda i bakning.
-Det finns nu hela 7000 olika sorters pelargoner, så de finns lite att välja på...

Ett tips från mig på en blomma som jag tycker är ett måste på sommaren.=) Pusss/M


Kommentarer
Postat av: anna

mm... pelargoner är ju så jättefint! tänker alltid på mamma när jag ser dem :) !!

mårbacka får de bli här tror jag!



puss syster <3

2011-05-12 @ 00:49:09
URL: http://smula.blogg.se/
Postat av: mia

hihi jag tänker också på mamma och att hon gillar att pyssla och plocka med sina pelargoner hiihi.. puss tack sj. hoppas du kom hem välbehållen sen. love ya

2011-05-12 @ 15:48:07
URL: http://shinebymia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0